Längesen nu



Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg men dagarna har gått så fort och jag har prioriterat annat än att blogga. Sen sista inlägget ( 27/2 ) har jag varit på Irland och i London och där köpte jag böcker, efter min Irlandsresa kom jag hem med 12 nya engelska böcker som jag väldigt snabbt läste ut. Vad gör man inte när böckerna kostade 40 svenska kr st och normalpriset är 150 kr :)


Irlandsresan var en jobbresa och jag skuggade en kvinna på en skola i Enniscorthy, när veckan var över fick jag en present av henne, boken Brooklyn som utspelar sig i byn där vi bodde under veckan. Fantastisk fin berättelse.


Ingen av dessa böcker var dock en bok som hjälpte mig med listan, den evinnerliga listan som känns som om den aldrig tar slut :) Men som tur är har min hovleverantör hjälpt mig med böcker så jag har nu prickat av flera punkter på min lista :)


Har valt att ta nummer 14 (En bok där huvudperson har mitt drömyrke) och kör på Stephen Booths På väg mot döden, en trevlig liten brittisk deckare. Så jag får väl säga att drömyrket jag hade som barn blev det jag valde.


Nummer 16 på listan är En biografi eller memoar och där har jag faktiskt läst en intressant bok av Christina Richardsson som skriver om sin uppväxt i Sao Paolo, denna miljonstad i Brasilien, och hur hon som åttaåring tillsammans med sin yngre bror blir adopterade till Sverige. En riktigt intressant bok som jag fick som tips av en av hovleverantörernas anställda.


Har en riktigt mastodontbok kvar bredvid sängen, det är den med mer än 500 sidor, har hittat en riktig feting på skolans bibliotek och den är en fantasybok som heter Odins barn och tydligen är den första delen i en serie, så är den bra måste jag ju läsa resterande delar #bokmal


Jag reserverade och lånade en bok åt min syster Varför har du ritat siffror på din arm farmor? och jag tänkte att den nog skulle bli bra som nummer 11, En bok där titeln är en fråga så jag får skynda mig att läsa ut den innan tiden går ut.


Annars läser jag just nu Arne Dahls senaste deckare Inland, den är intressant och får mig att tänka på hur lätt det är att ändå leva gömd i ett land där vi alla är mer eller mindre övervakade.


Få böcker har ju fascinerat läsare som Stolthet och fördom av Jane Austen och många har ju försökt skriva efterföljande och nutidshistorier och jag har sen sist läst en av dem, Sanning och skvaller av Curtis Sittenfeld, det var väl inte den bästa bok jag läst, men helt läsvärd och lite smårolig och man vet ju hur den slutar :)


1. EN BOK SOM HANDLAR OM SPORT

2. EN RESESKILDRING

3. EN BOK DÄR EN TUPP NÄMNS Tuppen och havet av Sara Paborn

4. EN BOK SOM HANDLAR OM EMIGRANTER Swede Hollow av Ola Larsmo

5. EN BOK MED ETT OMSLAG DU KAN GÖRA ETT BOOKFACE MED Pojken som byggde egna värlar av Keith Stuart
6. EN BOK SOM HANDLAR OM BÖCKER Förlorad i Nora Roberts värld av Ann Miller

7. EN BOK AV PER ANDERS FOGELSTRÖM

8. EN BOK AV EN FÖRFATTARE DU INTE LÄST TIDIGARE Du är som du är av Melania Mazzucco

9. EN BOK AV EN FÖRFATTARE FRÅN ASIEN

10.EN BOK SOM UTSPELAR SIG I FINLAND

11. EN BOK DÄR TITELN ÄR EN FRÅGA

12. EN FAKTABOK OM HISTORIA

13. EN BOK VARS OMSLAG DU OGILLAR Vineland av Thomas Pynchon

14. EN BOK DÄR HUVUDPERSONEN HAR DITT DRÖMYRKE På väg mot döden av Stephen Booth
15. EN BOK MED ÖVER 500 SIDOR

16. EN BIOGRAFI ELLER MEMOAR Sluta aldrig gå av Christina Richardsson

17. EN BOK SKRIVEN AV EN FÖRFATTARE FRÅN AFRIKA Fiskarmännen av Chigozie Obioma

18. EN BOK SOM ÄR SKRIVEN AV TVÅ FÖRFATTARE TILLSAMMANS Försoningen av Hannah Widell & Amanda Schulman

19. EN BOK SOM BLEV EN FÖRFATTARES SISTA VERK

20. EN SAMLING ESSÄER ELLER KOLUMNER

21. EN BOK AV NÅGON SOM VUNNIT NOBELPRISET

22. EN BOK SOM EN PENSIONÄR REKOMMENDERAT Pianostämmaren av Stefan Tegnemark

23. EN BOK SKRIVEN AV EN FÖRFATTARE FRÅN SYDAMERIKA

24. EN BOK MED FÄRRE ÄN 150 SIDOR

25. EN BOK SOM DU HAFT SOM HYLLVÄRMARE I MER ÄN TVÅ ÅR När Sverige var Finland av Herman Lindqvist

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blogguppdatering

Eftertänksamt?

Nytt år nya utmaningar